Pro ženyReceptyBleskAha!Reflex
Přihláška nebo registrace
Můžete použít login z jiných webů Czech news center





obnovit heslo+
Zlatíčka 2016

Dětem stačí třetina hraček. Podívejte se, s čím si hrají ve světě

Jak to vypadá v pokojíčku vašeho dítěte?
Jak to vypadá v pokojíčku vašeho dítěte?
Foto: Shutterstock.com
Sdílej na facebooku
31. ledna  2016 
 06:00

Prosím tě, proč si nehraješ, vždyť máš tolik hraček. Věta, kterou rodiče čas od času vypustí z úst, je vlastně velmi výstižná. Ukazuje, že naše děti mají sice spoustu hraček, ale uprostřed nich se nudí. Nebo chtějí, abychom si hráli s nimi. 

Česko patří k zemím, kde rodiče za hračky utratí v přepočtu na jedno dítě skoro nejvíce na světě, ale jak upozorňují psychologové, rozhodně to neznamená, že jsou kvůli tomu děti spokojenější, či dokonce šťastnější. Samozřejmě nikdo už dneska nečeká, že si dítě vystačí s jedním polínkem, ale jak najít tu správnou míru a co hrozí, když bude v dětském pokojíčku hraček trochu moc? 

Za tohle neutrácejte! 9 zbytečností, které k péči o miminko nepotřebujete

Za tohle neutrácejte! 9 zbytečností, které k péči o miminko nepotřebujete

Jakmile se rozhodnete mít dítě, zjistíte, že možnosti, kolik za něj můžete utratit, ještě než se vůbec narodí, jsou skoro neskutečné. A po porodu je…celý článek

Jaké jsou nejoblíbenější hračky vašeho dítěte? Schválně si je porovnejte s hračkami, které mají nejradši děti z několika desítek zemí, jak to ve svém projektu zachytil italský fotograf Gabriele Galimberti. Jeho působivé fotografie přináší naše FOTOGALERIE. Snímky vznikaly během tří let, najdete tam děti ze všech kontinentů s pečlivě uspořádanými hračkami, díky kterým jejich majetek vynikne na první pohled. 

Psychologové každopádně upozorňují na to, že kromě hry s hračkami, jako jsou autíčka, panenky či stavebnice, děti potřebují i další typy her, aby se správně rozvíjely. Psycholožka Pavla Koucká o tom napsala hodně zajímavý text na webu Psychologie.cz – dětem podle ní schází následující dva typy her:

  • motorická hra (všelijaké poskoky, balancování, točení hlavou atd.)
  • sociální hra – hra "na něco" ("já budu jako maminka a ty moje dítě, jo?").

Tohle se nedá nahradit sebevětším množstvím hraček, jenže děti mají v těchto dvou směrech stále menší možnosti. Rodiče jsou čím dál úzkostnější, a tak paradoxně brání motorickému rozvoji dětí, protože jim zakazují, aby někde lezly, běhaly a podobně, případně jim to vadí coby rušení. A hra na něco je pro děti zase méně dostupná kvůli tomu, jak jsou rodiny stále menší, a děti tak vyrůstají v jistém osamění, přičemž rodiče sami se ke hře na něco většinou nutí dost neradi.

Nechte jim jen pětinu hraček. Budete se divit

"Dále pozoruji touhu rodičů, aby hra děti rozvíjela; důraz je kladen na budoucí úspěšnost dítěte v konkurenčním prostředí. Tím, co se má rozvíjet, jsou ovšem téměř výhradně intelektové (a to zejména matematicko-logické) schopnosti. A opět se tu chytá reklama – i když se zde těžko rozplétá, co je primární: zda touha rodičů po rozvoji či reklama sugerující, že dítě potřebuje právě tuto rozvoj stimulující hračku," uvádí dále psycholožka Pavla Koucká. Podle ní rodiče dělají chybu, když propadnou pocitu, že dražší hračky prezentované jako stimulující děti rozvíjejí lépe než ty jednoduché a levné. 

Chcete poradit jeden trik? Zmenšete množství hraček, které děti mají. Klidně na půlku či třetinu, nebo dokonce pětinu. Ne, vážně nemá cenu schovávat neúplné stavebnice a skládačky, smíchané navíc dohromady, takže se v nich nikdo nevyzná a zároveň se z nich nedá nic pořádného postavit. 

"Podle mých pozorování je optimální počet hraček menší, než kolik jich dnešní děti v průměru mají. Příliš mnoho hraček snadno vytvoří chaos, jenž děti dostává do stresu – a tedy daleko od hravého nastavení. Často pak těkají od jedné hračky k druhé, ale nejsou schopny komplexní hravé činnosti, neponoří se do hry plně – což je škoda," uzavírá psycholožka. 

Sdílej na facebooku

Diskuse ke článku

.