Pro ženyReceptyBleskAha!Reflex
Přihláška nebo registrace
Můžete použít login z jiných webů Czech news center





obnovit heslo+

Pozor, ovocný cukr není pro děti lepší než řepný! Čím sladit?

...
...
Foto: Shutterstock.com
23. března  2016 
 06:00

Čím dál více lidí řeší, kolik by jejich děti měly jíst sladkostí a jaké by to případně měly být – případně zda jim vůbec dávat sladké věci. Bohužel často vycházejí z mylných informací, a tak například pouze nahradí řepný cukr třtinovým a mají dojem, že už pro zdraví dětí udělali dost. Případně kupují výrobky s glukózou, fruktózou či různé sirupy coby náhražky cukru, protože mají pocit, že jde o zdravou přírodní variantu sladidel. Jenže tak to není. 

Zapomeňte na představu, že na jedné straně je zlý bílý cukr z řepy a na straně druhé stejně sladké, ale zdravé varianty, kterými ho můžete nahradit, stačí si trochu připlatit. Typický omyl? Zatímco sušenku s cukrem by matka dítěti nekoupila, ovesnou tyčinku slazenou fruktózou klidně. Jenže ono to je prašť jako uhoď. 

Fruktóza je ovocný cukr, což budí zdání, že je zdravější než řepný, ale není tomu tak. A to navzdory tomu, že skutečně jde o cukr jednoduchý, který se vyskytuje v ovoci. Nové výzkumy ukázaly, že s fruktózou z ovoce si umí tělo poradit snáze, kdežto s tou uměle vyrobenou – používanou jako sladidlo – to není žádná sláva. 

"Fruktóza skutečně nezvyšuje hladinu krevního cukru, ale zvyšuje hladinu hormonu ghrelinu, který podporuje chuť k jídlu. Také se zdá, že narušuje hladiny minerálních látek v organismu," upozorňuje například Margit Slimáková, specialistka na výživu, která zároveň doporučuje, aby rodiče dávali dětem sladké výrobky co nejméně.

Základem sirupů, kterými rodiče někdy nahrazují obávaný řepný cukr, tedy například sirupů z agáve či datlí, bývá právě fruktóza.  

Vím, co jím a piju - supermámy - přesnídávky test • 

Je snad lepší volbou glukóza? Také ne, i když samotná flukóza je přece jen lepší než fruktóza. Celkem přijatelný je med, protože v něm bývají i přínosné živiny, záleží však na zdroji. Pozor ovšem na glukózo-fruktózový sirup, jakkoli zdravě jeho název zn: pro výrobce je výhodnější, protože je levnější. V lidském těle se ale chová jinak než klasický cukr a mnohem rychleji se po něm tloustne.

7 slibů, které dětem nikdy nedávejte! Raději řekněte pravdu

7 slibů, které dětem nikdy nedávejte! Raději řekněte pravdu

Sliby našim dětem. Věčné téma. Ano, přečteme si to, až... Jo, dám ti rohlík, jenom... To víš, že tě tam někdy vezmu. I s tátou. Dodržení některých…celý článek

Na druhou stranu – ani rodiče, kteří dětem čas od času něco sladkého dopřejí, nemusí svým dětem zásadně škodit. Už z toho důvodu, že pro vyvíjející se organismus jsou sacharidy potřeba a pro děti je sladká chuť normální, vždyť sladké je i mateřské mléko. Záleží ale na míře. 

„Striktní vyhýbání se sladkostem není potřebné, ale to, zda a v jaké míře dětem zejména v nižším věku sladkosti zpřístupnit, považuji za jeden z prubířských kamenů rodičovských dovedností,“ komentoval rodičovské dilema Marek Orendáč, pediatr z pražské kliniky Canadian Medical Care. 

Diskuse ke článku

.