Pro ženyReceptyBleskAha!Reflex
Přihláška nebo registrace
Můžete použít login z jiných webů Czech news center





obnovit heslo+

Test: Dětské sýry jako zdravá svačina? Bohužel, jen některé!

720p480p360p240p

Odbornice na výživu Karolína Hlavatá doporučuje, jak vybírat sýry pro děti

30. března  2016 
 06:00

Které sýry dětem nabídnout a kterým se raději vyhnout, protože jsou moc slané či tučné? Sýry jsou skvělé jako zdroj bílkovin i vápníku. Na trhu je spousta nejrůznějších druhů, z nichž některé jsou určeny přímo pro děti. I ty ale mohou obsahovat příliš velké množství tuku i soli. 

Sýry do dětského jídelníčku patří. Jsou důležitým zdrojem bílkovin a vápníku, které tělo potřebuje pro správný vývoj tkání, růst kostí a zubů. "Do dětského jídelníčku patří všechny druhy sýrů. Některé ovšem jen jako doplněk," říká Karolína Hlavatá, výživová specialistka a odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju. Které sýry tedy dětem dávat?

Čokoládoví zajíci: Vypadají stejně, ale některé z nich je lepší vyhodit

Čokoládoví zajíci: Vypadají stejně, ale některé z nich je lepší vyhodit

Na první pohled jsou všichni roztomilí, uvnitř se ale velmi liší. A to natolik, že některé čokoládové zajíčky je lepší rovnou z košíku s dětskou koledou…celý článek

Asi největší chybou při zařazování sýrů do jídelníčku je to, že lidé kupují jen jeden typ. Jídelníček by měl být pestrý, své místo tam tedy najdou jak sýry čerstvé, tak sýry tvrdé. Fatálním omylem nemusí být ani sýry tavené. Ty ovšem obsahují tavicí soli a s nimi fosforečnany, které využitelnost vápníku trochu snižují. "Tavené sýry by tedy neměly tvořit základ jídelníčku, měly by sloužit spíš jako doplněk," říká Karolína Hlavatá. Srovnatelné hodnoty mají sýry Kiri křup a Veselá kráva Sýr a Křup. Roztíratelný sýr Kiri má o trochu méně soli, zato více tuku, což je dáno obsahem smetany.

Pozor na tuky

Základem jídelníčku by měly být sýry čerstvé, tedy typu žervé, cottage nebo lučiny a sýry tvrdé.

Při výběru takových sýrů dávejte pozor na dvě věci: na obsah tuku a na obsah soli. Obsah tuku bývá většinou uveden na obalech, někde najdete jen obsah tuku v sušině. Jak zjistíme, kolik je tuku? "Vynásobte procento sušiny procentem tuku v sušině a výsledek vydělte 100. Tak například sýr, který má 30 % tuku v sušině a 50 % sušiny má 15 g tuku ve 100 gramech," uvádí dietoložka. U některých výrobků – například u sýru Babybel – lze volit ze dvou variant podle obsahu tuku.

Hlídejte i sůl

Češi patří k národům, které konzumují nadbytek soli, a platí to i o dětech. Proto se vyplatí při nákupu sýrů hlídat i obsah soli. Čím méně, tím lépe pro zdraví vašeho dítěte. "Obsah soli v sýru pro děti by měl být do 0,9 gramu na 100 gramů výrobku," uvádí odbornice. "Některé výrobky vypadají na první pohled stejně, přesto se podíl soli výrazně liší." Tak je to například u výrobku Apetito Béďa – zatímco Nitky obsahují 2 g soli ve 100 g, Tyčinky jen 0,94 g ve 100 g. Nadbytek soli škodí ledvinám, vede k vytvoření špatných stravovacích návyků, k obezitě a kardiovaskulárním potížím.

Jak dopadly konkrétní výrobky, můžete vidět ve fotogalerii a na videu.

Iniciativa Vím, co jím a piju je součástí globálního programu The Choices Programme, který umožňuje spotřebitelům lepší orientaci v nabídce potravin. Program vznikl na základě výzvy Světové zdravotnické organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Právě tyto organizace upozornily na vybrané živiny, jejichž nadměrná konzumace výrazně zvyšuje riziko vzniku civilizačních chorob.

Autor: is

Diskuse ke článku

.